Vaihde hydraulivedolle peräkärryyn

Vaihteet on tarkoitettu vetäviin peräkärryihin, joissa veto toteutetaan hydraulisesti. Käytetään pääasiassa sillon, kun traktorissa ei ole ajovoimanottoa.  

Tällä kokoonpanolla on mahdollista myös peruuttaminen ilman ajovoimanottoa, joka on vaikeampi toteuttaa mekaanisella vedolla.

Vaihde on varustettu sakarakytkimellä, jolla saadaan veto päälle ja vapautettua maantieajoa varten.

Teoreettinen esimerkki 1

HP3 8PT 32PKO Vaihde Geroottorimoottorilla RE 24 (375cm^3).

241bar paineella ja 91 l/min tuotolla kierrosluku on moottorilla 250rpm ja vääntömomentti on 1160Nm (116kpm). Vaihteen jälkeen kierrosluku on 62,5rpm ja vääntömomentti 4640Nm (464kpm).

Perävälityksen ollessa esim. 4:1 saadaan takapyörälle 15,63rpm ja vääntömomentiksi 18560Nm (1856kpm). Tämän jälkeen voidaan todeta, että kysymyksessä ei ole mikään lelu.

Jos takarengas on esim. halkaisijaltaan 1070mm nopeus on 3,2 km/h (0,88 m/s) mikä vastaa reipasta kävelyvauhtia. Kilpuria tämä ei tee, mutta auttaa huonoissa olosuhteissa ajettaessa.

Esimerkki 2

HP5 Y 13PA 33PKO vaihde Radiaalimäntämoottorilla Gm2-8H(425cm^3).

250bar paineella ja 91 l/min tuotolla kierrosluku on moottorilla 214rpm ja vääntömomentti 1657 Nm(165,7 kpm). Vaihteen jälkeen kierrosluku on 84rpm ja vääntömomentti on 4200Nm(420kpm).

Perävälityksen ollessa 4:1 saadaan takapyörälle 21rpm ja vääntömomentiksi 16800Nm (1680kpm).

Jos takarengas on esim. halkaisijaltaan 1070mm nopeus on 4,2 km/h (1,17m/s). Tämä on hieman nopeampi edelliseen esimerkkiiin verrattuna.

Tällä moottorilla on mahdollista käyttää 350bar painetta jolloin moottorilla olisi 2300Nm. Moottorin maksimi kierrosnopeus on 750rpm, joka saavutetaan 318 l/min tuotolla. Kysymys on siis erittäin järeästä hydraulimoottorista.